Dinsdag 28 november
16 mei + Hemelvaart
Driftduiken
Verder...

Jeanne, Jerry, Roy en ik maken een vakantiereis naar de Filippijnen. Natuurlijk een duikvakantie. Ik heb er heel veel zin in en vond het dan ook lang duren voordat de reis eindelijk zou beginnen.

28 februari `s morgens met de trein naar Schiphol. Dit is vanuit Eindhoven prima te doen. De intercity doet er anderhalf uur over en dan sta je midden in de luchthaven van Schiphol. Jerry had al digitaal ingecheckt dus op de luchthaven alleen maar koffers afgeven en door de douane. Als je nou een decoboei in je handbagage hebt zitten om het gewicht voor de bagage te sparen dan wordt je er wel uitgehaald voor extra controle. Nou ja? wat extra aandacht is nooit weg toch.

Om 14.10 uur Nederlandse tijd vertrekken we met KLM rechtstreeks naar Manilla. Een goed verzorgde reis die bijna 13 uur duurde. We zaten allemaal aan een gangpad en dat geeft voor je gevoel wat extra ruimte. Er was wel wat turbulentie maar verder geen bijzonderheden.

Aangekomen in Manilla waren we binnen een half uur door de douane heen en hadden we onze bagage. Buiten staat Gerard (vriend van Jeanne en Jerry) ons al op te wachten. In een Mercedes bus met Airco worden we naar een klein haventje gebracht waar ook de boot al ligt te wachten om ons over te varen naar het eiland Sabang. Wat gaat het allemaal snel en is het goed geregeld. Nog een uurtje varen en we zijn er. Dat moet je niet hardop denken want dan gaat het toch iets anders. De diesel is namelijk op terwijl we midden op het water zitten. Het is bewolkt en heiig. We zien kant nog wal. Gelukkig bestaat er mobiele telefonie en wordt er iemand gebeld die met een andere boot komt om ons te slepen.Dus iets meer tijd nodig dan verwacht zijn we om ongeveer half drie `s middags Filippijnse tijd bij de Big Apple op het eiland Sabang.

Roy, Jeanne en Jerry worden hier door veel mensen herkend en het is dan ook van het begin af aan erg gezellig.Het eiland komt op mij erg rommelig en arm over. De mensen zijn er super lief maar comfort staat op een laag pitje. De service daar in tegen is weer heel zorgzaam, wat veel compenseert. Spullen uitpakken, een biertje wat eten en dan naar bed. Het is nu hier 22.00 uur en in Nederland 15.00 uur `s middags. We hebben dus eigenlijk een nacht overgeslagen dus dat we moe zijn is natuurlijk wel te begrijpen. Maandag om 8.00 uur word ik wakker van de wekker. Heerlijk geslapen en ja even douchen en ontbijten want ik wil wel heel graag onder water.

Bij de duikschool vinden ze het super gezellig dat we er zijn en we kunnen dus ook lekker gaan duiken. We gaan met de boot, een banca is zo`n boot met aan beide zijde uitstekende drijvers naar Monkey Beach. Onder water is het heerlijk. Doordat het bewolkt is vind ik de kleuren minder intens als dat ik gewend ben ik de Rode Zee, maar er zit hier wel heel veel klein leven als naaktslakken, garnalen en het soft koraal is ook prachtig. Het is een heel relaxte driftduik en blijven dan ook maar meteen een uur onder water.s Middags gaan we meedoen aan een project waar ze hier op Sabang mee bezig zijn. Namelijk kleine doopfontschelpen (Clambs) van zo`n 10 cm (hoezo klein) zoeken en verzamelen om ze later uit te zetten op andere stukken rif om de schelpen te behouden en te laten groeien. Ze kunnen wel tot 1 meter groot worden. Dit is in Manilla Channel.

`s Avonds lekker gegeten bij Captain Gregg`s. Om 23.00 uur maar weer gaan slapen. Nou jah, mijn biologische klok vindt dat ik gewoon wakker moet zijn op deze tijd dus heb zo ongeveer de hele nacht wakker gelegen.Als het licht wordt schijnt eindelijk de zon. Jippie want daar kom ik toch ook wel een beetje voor. Lekker even zwemmen, ontbijten en om 10.00 uur bij de duikschool voor onze vierde duik van deze vakantie. Nu gaan we naar Sinandigan Wall. Ach een reispilletje zal wel niet nodig zijn tegen zeeziekte. Had ik misschien beter wel kunnen doen want je eigen beroerd voelen en dan onder water gaan is wel heel tegenstrijdig. Toch maar gedaan en gelukkig voelde ik me al snel een stuk beter. Dit is een hele mooie relaxte locatie om te duiken. Veel zacht koraal. We gaan eerst tegen de stroom in en later weer driftend terug.Het is wel leuk om meteen na het duiken nog even te kunnen zwemmen. Dan lekker lunchen aan het zwembad en een beetje zonnen. Om 14.00 uur gaan we naar de wrakken van Sabang.

Dit ligt vlak voor de deur. We plonzen achterover en zitten meteen bij het wrak. Super gaaf hoeveel vis hier zwemt. Je zwemt echt tussen hele scholen vissen door. Wimpelvis, koraalvlinder, trompetvis en sweetlips. Op het wrak zitten ook nog 3 murene`s en een steenvis. Het is alweer woensdag. Vandaag gaan we drie duiken maken. Eerste duik is op de Canyons. Hier staat flinke stroming en de truc is om dicht tegen het koraal te gaan zwemmen om niet weggespoeld te worden. Het is een driftduik. Lekker gevoel om langs de koraalwanden te zweven. Er zit hier veel vis, makreel, sweetlips en heel veel kleinere soorten.

De duik gaat naar 30 meter dus na 24 minuten beginnen we alweer aan onze opstijging. Door de hele sterke stroming drijven we ver van het rif de grote plas op. We komen ruim 500 meter buiten de kant boven water. Gelukkig komt een boot ons ophalen.Bij terugkomst bij de big Apple krijgen Jeanne en Jerry telefoon van hun vrienden hier op Puerto Galera. Helaas is er een medisch probleem waardoor hun vriendin naar het ziekenhuis in Manilla moet. Jeanne gaat hier mee naar toe om haar bij te staan en Jerry vangt hun vriend op. Dus de vakantie ziet er ineens heel anders uit. Maar het belangrijkste is dat het goed gaat met hun vrienden.

Roy en ik gaan samen met de gids Neil naar La Laguna Point. Dit is een zandvlakte met veel stukken koraal. Zicht is niet zo goed maar we hebben wel lekker gedrift.`s Avonds hebben we nog een nachtduik gemaakt op Sabang Wreck`s. Heel leuk, krokodilvis, steenvis, trompetvis, slapende tandbaars, geringde slangaal en nog een heleboel. Dit was een super gave nachtduik. Wat is het in Nederland dan behelpen.

Donderdag 5 maart willen we naar het wrak de st. Christopher en naar wrak de Alma Jane. Deze liggen dicht bij elkaar. Door de sterke stroming worden we ver voor het wrak gedropt zodat we er niet voorbij zijn. De st. Christoffer hebben we niet gevonden maar de Alma Jane is een mooi wrak wat nog rechtop ligt. Je kunt gemakkelijk door het ruim zwemmen. Er zitten hele grote bathfish en sweetlips.`s Middags naar Coral Cove. Zicht is ` 15 meter. Het ligt wat verder varen en er wordt hier minder op gedoken. Ik vind het een heel mooi rif en wil hier graag nog eens terug. Er zit heel veel vis en de kleuren zijn heel mooi. Onze eerste schildpad van deze vakantie gezien.Welke dag van de week het nu is weet ik niet meer maar het is in ieder geval 6 maart. De eerste duik is naar Shark Cave met Neil, Jerry en Roy. Duikdiepte 29 meter. De whitetip haai ligt te slapen onder een rots verder veel wimpelvissen, een tandbaars en een leuke school sweetlips. Ik vind deze vissen heel leuk om te zien.

`s Middags gaan we naar Monkey Beach. Het zicht is niet goed en het weer is bewolkt zodat het koraal weinig kleur geeft. `s Avonds nog een nachtduik op Sabang Wrecks. Dit blijft mooi en relaxed. Onze gids Neil vindt het super dat wij graag nachtduiken. Hij had sinds Oktober geen nachtduik meer gedaan omdat de gasten er weinig om vragen. Zij willen dan al aan het bier maar dat kan toch ook nog om 21.00 uur??

7 maart 2009. We gaan naar Dry Dock. Dit is een gezonken droogdok wat op 30 meter ligt. Door de stroming moet je op een goed punt gedropt worden en meteen er naar toe zwemmen anders spoel je weg. Met ons doken nog een aantal personen mee. Eentje daarvan verloor zijn masker tijdens de rol achterover. In plaats dat hij in het water blijft en even bekijkt of wij hem kunnen vinden zwemt die gast meteen terug naar de boot en klimt uit het water. Jammer want wij hebben zijn masker meteen te pakken maar moeten nu ook terug naar de boot, er weer inklimmen en opnieuw gedropt worden op het juiste punt. Alleen Jerry en Roy waren zo slim om meteen naar beneden te zwemmen en toen wij dus op Dry Dock aankwamen moesten zij alweer zo ongeveer naar boven om niet in deco te raken. Het is een mooi begroeid geheel met grote sweetlips, grote kogelvis, lionvis, naaktslakken. Heel goed zicht in het blauwe zeewater. S`middags naar Manilla Channel aan de andere kant van de baai. Hier is het zicht weer heel slecht. Wel een flamboyant cuttle fish (Sepia) gezien. Een mooi inktvisje met paars en geel. Heel erg leuk. Een schildpad, sardientjes.

Ik weet nu weer dat het zondag 8 maart is. Jerry gaat vandaag en morgen naar Manilla naar het ziekenhuis om hun vriendin en om Jeanne bij te staan. Dus hij haakt vandaag ook af met duiken. Roy en ik gaan samen met Neil onze gids naar Monkey Beach. Eindelijk is het water helder. We zien veel klein vis zoals clownsvis, butterflyvis. Wimpelvis, bathvis, papegaaivis, grote tandbaars een zeeslang en een mooi begroeid wrak met zacht koraal. `S Middags gaan we naar Coral Cove. Hier hebben we een heerlijke rustige funduik gemaakt en door de zonnige heldere wateroppervlakte veel kleur in het koraal. ?

Maandag 9 maart haakt ook Roy af met duiken. Heeft een hitteberoerte zegt hij. Volgens mij was de Tandurai gisteren gewoon te lekker maar dat is mijn invulling... Ik ben samen met Neil naar Eddy`s Point gegaan om te duiken. Ook hier is veel softkoraal en we hebben o.a een schildpad en een school makrelen gezien. Een leuke duik heel relaxed. `S Avonds nog een nachtduik op la la guna point. Minder mooi dan op de nachtduik op de wrakken maar wel Heremietkreeft en een inktvis gezien. De kleuren van het koraal opgelicht door onze lampen zijn bijna spookieachtig. Prachtig.

Dinsdag 10 maart. Hoera Jeanne en Jerry zijn back in town. Het is een zware week geweest voor Jeanne en haar vriendin maar ze hebben het samen gerooid. We gaan met zijn vijven een mooie duik maken op Sinan Digan Wall. Hier zitten heel veel naaktslakken, ook een schorpioenvis en een murene.

`S Middags naar Escarco. In eerste instantie staat er een flinke drift. Nadat we de hoek om zijn gegaan geen last meer van de stroming. Door Hole in the Wall gezwommen. Hier zat heel veel vis waaronder een triggervis. Ik weet nu waarom dat deze zo heet. Hij probeerde Roy en mij echt aan te vallen. Hij is vliegensvlug en met zijn bek met tanden komt hij meerdere malen bij ons in de buurt om ons te triggeren. We moesten hem echt met onze vinnen van ons afweren anders hadden we een beet van hem gehad. Wat een ondeugd.

11 maart 2009. Mijn laatste duikdag op de Philipijnen. `s Morgens terug naar Shark Cave waar de Whitetip shark weer op zijn plekkie lag te slapen. Verder 2 murene`s bij elkaar, een zwemmende zeeslang en mooie wimpelvissen.De laatste duik is op La Laguna. Een super lekkere flow. Een fijne laatste duik met gemengde gevoelens. 22 duiken in 10 dagen is een goed gemiddelde voor een duikvakantie. Neil was een supergids en Jeanne, Jerry en Roy super buddy`s. De bootsjongens van de duikschool zijn zeer attent en hebben je setjes al opgebouwd en aan boord voordat je ontbeten hebt.

_mg_5956.jpg_mg_6002.jpg_mg_6032.jpgflamboyent.jpgBuiten de duiken om heb ik Sabang leren kennen als een heel gezellig plaatsje. Een plaatsje waar de bewoners de touristen graag zien komen. Alles en iedereen is vriendelijk en willen de touristen het naar de zin maken. De barren met pooltafels, karaokebar, café's en restaurantjes zijn erg gezellig en we hebben het dan ook regelmatig laat gemaakt. Het eten is er super lekker en spotgoedkoop.

Op donderdag hebben we nog een trip gemaakt naar hidden paradise. Dit is een plek hoog in de bergen. Eerst met een Jeepney (een bus zonder ramen) de berg op totdat de weg ophoudt. Daarna wandelend verder de bergen in. We hebben 7 keer een rivier door moeten waden om verder te komen. In deze rivier is veel bedrijvigheid. Mensen die zichzelf of hun kleren aan het wassen zijn. Er wordt gevist door kinderen, Er wordt gezocht naar zoetwaterkreeftjes voor inkomsten. Er liep een koe met ons mee waarachter een platte kar is gehangen om de bagage te vervoeren want er moest natuurlijk een grote koelbox met drank en eten meegenomen worden.

Boven aangekomen is er een mooie waterval waar lekker gezwommen kan worden. Ondertussen wordt er een heerlijke lunch bereidt met saté ¥n tonijn van de barbeque. Na de lunch zijn we weer terug gewandeld en met de jeepnie naar een plaatsje ver in de bergen gebracht waar een klein dorpje is waar volgens Jeanne en mij? veel inteelt is. Daarna zijn we nog met een kano de rivier stroomafwaarts gegaan. Mensen die eerder met mij de kanoclinic hebben gedaan weten hoe goed ik daar in ben. Toen werd ik ook al met z`n tweeën in één kano gezet anders zou het niet goed gaan. Dus nu ook met z`n tweeën in één kano wat iedereen deed trouwens.

Niet alleen mijn armspieren zijn gevoelig na deze tocht, ook mijn rugspieren zijn erg op de proef gesteld. Maar nog meer zijn mijn lachspieren overgeactiveerd. Hoe goed we ook ons best deden we kwamen wel heel vaak vast te zitten. En ben je een keertje in wat dieper water slaan we om. Alle bier, water, handoeken, bril en petje kwijt in het water. Wat we terugvonden was het petje en het bier. Niet onbelangrijk.Roy zat met mij in de kano en werd na ruim 3 kwartier toch wel wat stilletjes. We waren iedereen namelijk al na 10 minuten kwijt en nu nog niets of niemand te zien. Zijn we wel goed gevaren? Natuurlijk zeg ik we kunnen alleen maar stroomafwaarts. Wat liedjes en flink peddelen later zagen we eindelijk Jeanne en Jerry. Gelukkig we zijn er. Daarna weer terug naar Sabang.

`s Avonds een lekkere massage in één van de massagehuizen. Dit was ook weer erg verrassend. Lig je op je buik op zo`n tafel kruipt zo`n dame zomaar achter op je rug. Spieren in ieder geval wel weer lekker ontspannen.Vrijdag hebben we Sabang verlaten en zijn we samen met de vrienden van Jeanne en Jerry en nog een vriendin naar Manilla gegaan. Dit via een touristische route langs een vulkaan Taal genaamd. Het is hier heel mooi. Jammer dat het wat heiï§ is zodat je wat minder ver van de uitkijk kunt genieten. Ik zocht even de stilte op om de hele vakantie nog een keer te beleven. Wat heb ik toch een heerlijke mooie tijd hier gehad, wat toch een traantje deed rollen. Daarna lekker gegeten en toen door naar Manilla.

Inchecken in een hotel voor een overnachting en daarna shoppen bij Robinson. Dit is een hele grote shoppingcenter waar werkelijk alles te koop is. Hier hebben we ons goed vermaakt. Daarna lekker eten en natuurlijk nog even stappen in Manilla. Naar de disco L.A Cafe. Hier was een danswedstrijd en een life band. Erg gezellig.Weer veel te laat naar bed maar jah het is mijn laatste avond. Morgen moet ik weer naar huis. Zaterdag 14 maart hebben Jeanne, Jerry en Roy mij op het vliegveld in Manilla afgezet en kon ik alleen aan mijn lange terugreis beginnen. Jeanne, Jerry en Roy zijn nog lekker doorgereisd. Eerst een week op duiksafari en daarna nog naar Malapascua.Zoals jullie lezen heb ik het super naar mijn zin gehad en ik hoop er nog eens terug te komen. Als het goed is krijgt dit verhaal een vervolg van Jeanne.?Tekst Gerrie Jansen